Ce este un IPO si de ce ar cumpăra cineva acțiunile unei companii listate pe bursă?
Acest articol face parte din campania „Academia Broker”, un proiect editorial care își propune sa aducă un plus de educație și informații despre o piață financiară privită cu îndoială de către români.
Un IPO (din engleza – “Initial Public Offering”), sau o Oferta Publica Inițială, reprezintă procesul prin intermediul căruia o companie vinde o parte din propriile acțiuni către publicul larg dar și către investitorii specializați. Un IPO este adesea considerat sinonim cu “listarea pe bursa”, deoarece după închiderea ofertei acțiunile companiei vor putea sa fie tranzacționate liber pe bursa unde aceasta s-a desfășurat.
Oferta este “initială” pentru ca este prima oferta de acțiuni pe care compania o face. Exista însă și oferte publice secundare (SPO), prin care o societate deja listată pe bursă scoate la vânzare noi pachete de acțiuni, așa cum a fost de exemplu cazul Transelectrica in 2012.
De ce se listeaza pe bursa companiile?
Motivele pentru care o companie decide sa faca un IPO sunt multiple, insa de cele mai multe ori nevoia de finantare sau dorinta unui actionar deja existent de a-si lichida titlurile din respectiva societate sunt principalii factori care determina o listare. O companie poate atrage finantare imprumutandu-se de a banci, realizand emisiuni de obligatiuni (practic tot un fel de imprumut) sau alegand sa vanda actiuni pe bursa.
Situatia este putin mai diferita in Statele Unite, unde companiile cu peste 500 de actionari si active mai mari de 10 mil. dolari sunt obligate de autoritati sa isi publice rezultatele financiare. Datorita acestui fapt, multe companii americane aleg sa se listeze dupa despasirea acestor praguri, avand in vedere ca oricum sunt fortate sa faca raportari publice.
O companie nelistata are in general mai putini actionari si nu este nevoita sa publice informatii detaliate financiare sau despre activitatea curenta. Companiile listate au mii sau zeci de mii de actionari si sunt supuse unor reglementari stabilite de autoritati. Majoritatea firmelor de mici dimensiuni nu sunt listate, insa exista si numeroase companii majore care inca nu se tranzactioneaza pe nicio bursa, asa cum este de exemplu cazul Dell, IKEA, sau, ca sa trecem la exemple romanesti, RCS&RDS, BCR si BitDefender.
In mod normal va va fi aproape imposibil sa cumparati actiuni intr-o companie nelistata. Puteti sa negociati direct cu unul dintre putinii actionari deja existenti, insa acestia nu sunt obligati in niciun fel sa vanda. Situatia se schimba insa in cazul companiilor de pe bursa, care au vandut deja o parte din propriile titluri catre publicul larg si care se pot tranzactiona zilnic in piata respectiva.
Cum pot cumpăra acțiuni în oferta unui IPO?
Teoretic, oricine poate cumpara acțiuni în cadrul unui IPO. Practic însă situația diferă de la un IPO la altul. Ce înseamnă mai exact acest lucru? Înainte de oferta, brokerii care intermediază tranzactia anunta perioada de desfășurare a IPO-ului, adică intervalul de timp în care investitorii pot să plaseze ordine de cumpărare pentru acțiunile vândute, sau, mai exact, sa subscrie. Aceasta perioada variază, însă în general se merge pe un standard de 5-10 zile lucrătoare.
Merită să cumpăram acțiuni într-un IPO?
La aceasta întrebare nu exista un răspuns universal valabil. Orice companie prezentata într-un IPO are avantaje si dezavantaje. Rolul investitorului este acela de a decida daca, punând in balanță respectivele avantaje si dezavantaje, pretul cerut pentru o actiune este unul corect.
Pentru multi investitori incepatori stabilirea acestui lucru reprezinta un proces poate prea dificil, insa in general analistii si brokerii din piata furnizeaza rapoarte si diferite opinii despre respectiva oferta care va pot da macar o indicatie generala despre ce vreti sa stiti. Daca insa preferati sa luati o decizie pe cont propriu, atunci merita sa cititi si ghidul AGF despre analiza procesului investitional.
Nu in ultimul rand este important ca înainte de a investi in cadrul unui IPO sa cititi macar principalele puncte din prospectul ofertei. Prospectul reprezinta un raport realizat de bancile si brokerii care intermediaza oferta in care este prezentata compania ce urmează sa se listeze. Un exemplu de prospect (cel al Romgaz).
Sursa: Wall-Street.ro