Plata restantelor catre o agentie de colectare a debitelor

Plata restantelor catre o agentie de colectare a debitelor

Cresterea industriei colectarii debitelor din Romania a facut ca numarul consumatorilor romani care primesc somatii sau notificari de plata din partea agentiilor de colectare debite sa ajunga la circa 2,5 milioane.

Multi romani vor sa afle cum trebuie sa procedeze si ce trebuie sa faca atunci cand primesc o asemenea scrisoare in care li se cere plata unor sume de bani, mai ales ca li se aduc in discutie datorii foarte vechi, care au peste 3 ani vechime.

Ei bine, in lunga traditie americana prin care specialistii in colectarea debitelor chiar daca sunt implicati in activitati de recuperare a banilor pentru clienti, totusi nu uita sa dea sfaturi utile debitorilor, tocmai pentru a demonstra faptul ca le recunosc si respecta drepturile pe care acestia le au, informandu-i despre cum trebuie sa procedeze cand se confrunta cu un caz de colectare a unui debit, p. Modelul romanesc se afla pe situl asistentapentrudebitori.ro care exista de peste 20 de ani si este creat de o companie specializata in „repararea creditelor”. Prin aceasta sintagma este definit un segment de piata, format din companii care acorda asistenta debitorilor, sa elimine din viata lor problema debitelor neachitate, si care-i ajuta sa isi curete rapoartele de credit cu care figureaza in evidentele birourilor de credit.

Strategia de validare a unei restante (MODEL)

Sa presupunem ca Ion primeste o notificare de la agentia de colectare debite ACD , care ii spune ca trebuie sa plateasca o restanta catre compania sau banca XYZ.

In primul rand Ion nu trebuie sa se sperie chiar daca in scrisoare i se spune ca va fi executat silit, ca va fi dat in judecata, etc., intrucat Ion a citit si cunoaste „Strategia de avlidare a unei restante” si stie exact cum trebuie sa actioneze.

[1] In primul rand Ion va trimite catre Agentia de Colectare Debite ACD o scrisoare prin care Ion trebuie sa transmita urmatorul raspuns:

„Cu referire la notificarea dvs. de plata no._____ din data de ______________ va transmit acest raspuns, prin care va informez asupra faptului ca, fara sa recunosc debitul, fara sa refuz sa il platesc, insa intrucat am dreptul si doresc sa verific validitatea restantei pe care dvs. spuneti ca o datorez catre XYZ, va cer sa imi raspundeti in scris la urmatoarele intrebari:

– pentru ce fel de servicii/produse datorez eu aceasta suma de bani catre XYZ;
– vreau sa imi explicati modul in care a fost calculata suma, cu defalcarea debitului principal fata de alte categorii de pretentii financiare cuprinse in total indicat de dvs.;
– sa imi trimiteti copii ale documentelor in baza carora dvs. si XYZ pretindeti ca eu datorez aceste sume de bani;
– sa imi trimiteti lista completa a platilor pe care eu le-am facut catre XYZ sau creditorii originali, impreuna cu contractul semnat si graficul de plati, plus un extras complet de cont;
– sa imi spuneti daca XYZ este creditorul original sau daca a preluat creanta prin cesiune sau subrogatie de la creditorul initial si daca este asa, sa imi spuneti care este identitatea acestui creditor original;
– sa imi demonstrati ca dreptul de a pretinde suma de bani nu este prescris conform legilor romanesti in materie de prescriptie extinctiva;
– sa imi spuneti care este numarul dvs. de inregistrare la ONRC, codul dvs. unic de inregistrare si faptul ca aveti in obiectul de activitate al societatii ACD activitatea de colectare a debitelor;
– sa imi spuneti care este numarul de inregistrare la ONRC si codul unic de inregistrare fiscala al creditorului XYZ si al celorlati eventuali creditori originali;
– toate documentele vreau sa imi fie trimise avans mentiunea conform cu originalul si avand semnatura originala si stampila reprezentantilor creditorului XYZ sau a eventualilor creditori originali.

Pana imi veti trimite aceste documente si raspunsurile/precizarile solicitate, va notific prin prezenta ca, atat dvs. cat si XYZ sau creditorii originali, sa va abtineti de la faptul de a comunica date despre mine catre Biroul de Credit pentru ca mi-ati incalca drepturile. Daca voi suferi orice consecinta negativa de pe urma unei asemenea iniative a dvs. sau a creditorilor, ma voi adresa Justitiei pentru a cere obligarea la plata de daune.

Astept sa imi trimiteti raspunsul dvs. impreuna cu documentele solicitate in termen de 30 de zile de la data primirii prezentei scrisori pe care vi-o trimis astazi ________________.

De asemenea, va notific faptul ca pana la data la care imi veti trimite un raspuns scris insotit de documentele solicitate, nu vreau sa ma mai contactati telefonic, e-mail sau in vreo alta forma si vreau sa notificati acest lucru atat catre XYZ dar si catre alti eventuali creditori originali, in caz contrar urmand sa le cer daune in Justitie sub acuzatia de hartuire si amenintare nefondata.

Daca nu imi veti trimite raspunsurile scrise si documentele cerute in termen de 30 de zile, voi prezuma faptul ca notificarea dvs. de plata a fost rodul unei erori, si va voi cere sa ma stergeti din baza dvs. de date si sa incetati orice alte proceduri impotriva mea.”

Asadar Ion da dovada de deschidere si dialog fata de agentia de colectare debite ACD si se declara dispus sa rezolve problema, obligand insa creditorul sa-i transmita dovezile restantei. Daca Ion nu stie adresa sau datele de contact ale agentiei de colectare debite, el o poate cauta in portalul on-line www.vrajitorul.eu

[2] In al doilea rand Ion trebuie sa ceara in regim de urgenta de la Biroul de Credit sa-i comunice situatia inscrierii lui acolo, pentru a fi sigur ca nu a fost cumva inscris ca restantier; amintesc aici faptul ca, primul raport de credit solicitat intr-un an catre Biroul de Credit este gratuit iar pentru celelalte Ion va plati o taxa pe care si-o va recupera ulterior prin proces de la creditorul care i-a cerut ilegal sa plateasca sume de bani pe care Ion nu i le datora.

[3] Daca cele 30 de zile au trecut si Ion nu a primit un raspuns scris si documentele solicitate de la agentia de colectare debite ACD, trebuie sa pastreze dovada ca a cerut aceste lamuriri.

In general, cand este vorba de colectarea in zona B2C [adica restante de la utilitati, telefonie mobila, adica debite cu valori mici] creditorii obisnuiesc sa nu trimita documentele cerute de Ion catre agentia de colectare debite, pentru ca pierd timpul cautandu-le in arhiva, copiindu-le, costuri cu posta catre ACD, alte costuri, adica o intreaga harababura. Ganditi-va, de exemplu, la faptul ca daca XYZ nu este creditorul initial, ci a preluat restantele prin cesiune de creanta sau subrogatie, exista sanse foarte mari ca XYZ sa nu fi preluat toate actele de la acesti creditori initiali asa ca nu va avea ce sa-i trimita lui Ion si va renunta.

Sa vedem ce are de facut Ion daca primeste totusi raspuns si documente de la agentia de colectare debite.

In primul rand, Ion trebuie sa verifice faptul ca a primit absolut TOATE documentele solicitate si ca acesta sunt conforme cu originalul, adica semnate si certificate prin stampilare de catre creditori. Daca constata faptul ca sunt documente care nu i-au fost trimise, Ion trebuie sa trimita o notificare catre agentia de colectare debite si sa le spuna ca nu i-au furnizat toate actele si ca atare, el a verificat si nu datoreaza banii [dar sa verifice in mod real ca sa nu riste un proces inutil], sau sa le spuna ca refuza plata debitului, adica refuza sa valideze si recunoasca restanta.

Daca refuza sa valideze restanta, si va fi inscris la Biroul de Credit sau in alte baze de date referitoare la rau-platnici, Ion va putea sa ceara daune in Justitie impotriva creditorului XYZ sau a creditorilor originali ori ulteriori. In acest sens, Ion va trebui sa trimita o notificare la Biroul de Credit, sa-i anunte ca el nu a validat si recunoscut total sau partial datoria, si sa le spuna sa nu il inregistreze in evidentelor lor [deloc daca nu recunoaste debitul in totalitate] sau sa il inregistreze cu datoria corecta [daca recunoaste datoria doar partial].

Trimitand aceasta scrisoare la Biroul de Credit, daca va verifica ulterior si va vedea ca a fost inscris ilegal in evidentele BC, va avea toate sansele sa le deschida proces si sa obtina daune de la Biroul de Credit.

[4] Daca Ion va mai primi alte scrisori sau notificari de plata de la agentia de colectare debite ACD, sau de la creditorul XYZ, alti eventuali ulteriori creditori care au cumparat creanta de la XYZ sau de la alta agentie de colectare debite, el va trebui sa trimita pe langa scrisoarea de la pct. 1 [care se va trimite ca reactie la noua notificare] si o reclamatie la Protectia Consumatorilor reclamand abuzul la care este supus de catre creditorul XYZ sau de catre creditori care au cumparat ulterior creanta de la XYZ. Sa ceara in scris agentiei de colectare debite ACD sau noii agentii de colectare debite care-i cere plata aceleiasi restante, sa fie ultima oara cand le solicita sa nu il mai deranjeze, altfel urmand sa le deschida proces pentru hartuire, amenintare si abuz.

In acelasi timp, Ion trebuie sa apeleze la un avocat si sa deschida proces impotriva creditorului XYZ in solidar cu eventualii creditori originali sau ulteriori, si cu Biroul de Credit, astfel incat sa poate obtine o hotarare de exonerare si „reparare” a situatiei istoriei bonitatii sale, sa i se poate curata si sterge datele eronate inscrise la Biroul de Credit, si sa ceara si obligarea acestora in solidar sa-i plateasca daune si despagubiri plus cheltuielile de judecata ocazionate de acest proces.

Acestia sunt in mare pasii pe care consumatorii romani trebuie sa ii parcurga atunci cand primesc notificari de plata de la agentiile de colectare debite sau de la colectori de debite angajati de creditorii lor>

Sigur este bine sa se dea curs negocierilor, ca problema sa se clarifice, si numai daca se constata ca acesti creditori nu doresc decat sa:
– il hartuiasca ca sa il sileasca sa cedeze si sa plateasca datorii inexistente;
– sa plateasca sume de bani aberante rezultate din penalitati ilegale;
– sa plateasca sume generate de clauze contractuale abuzive;
…atunci sa apeleze la avocati specializati sa le deschida procese in Justitie si sa ceara daune.

Sursa: www.urbaniulian.ro

Back To Top